Bil nr 100 för Fermgruppen
Nostalgisk design
Som tonåring fick Richard Ferm designa lackeringen på sin pappas nya Scania. Nu har lastbil nr 100 fått samma nostalgiska design som en hyllning till åkeriets historia.
Allt började 1980 då Richard Ferms fars bolag Lars Ferm Åkeri AB köpte en Scania LBS141 kapellbil av (Berners) Bil & Buss i Sundsvall.
I slutet av vintern det året fick den då 17-åriga Richard förtroendet att designa lackeringen till den nya lastbilen som skulle levereras under våren.
- En sådan sak fastnar hos unga pojkar, säger Richard Ferm som burit med sig det fina minnet i alla år.
Bilen var en LBS141s42 som förlängdes till hjulbas 46 innan den byggdes på med ett fast flak på Ilsbo Industrier AB i Enånger, flaket hade infällda timmerbankar och kranhylsor.
En kran av märket Jonsered EB100 kompletterade utrustningen och på vintrarna kördes skogsgödning och timmer men sommartid användes bilen för transport av skogsplantor.
Denna originalbil finns tyvärr inte kvar idag. Men den återskapades för snart 10 år sedan med stor hjälp av Roger Röding men då som renodlad timmerbil. Richard Ferm kom då över en veteranbil i samma modell som blev lackerad på samma sätt som den han själv designade som tonåring.
Originalet från 1980, till vänster, finns inte kvar idag. Men det gör den återskapade veteranbilen, till höger, som gjordes som en hyllning till originalet för 10 år sedan.
Under åren har det hunnit bli en mängd Scania-lastbilar till åkeriet. Och i år hade Berners Tunga Fordon äran att få leverera lastbil nummer 100 till Fermgruppen AB.
- När jag tillsammans med en medarbetare över en kopp kaffe räknade efter så skulle en av årets billeveranser bli den hundrade bilen efter 141:an från 1980 så där och då började tankarna på en återkoppling till dåtiden födas, säger Richard Ferm.
Det senaste tillskottet är en Scania R560 6x4 med elstyrning och tandemlyft. Redet är överflyttat av verkstan i Sundsvall med nya Exte com 90 bankar. Bilen är lackad av Lackbolaget Sundsvall.
Den nya 100:e bilen rullar nu i daglig trafik och med den nya Superdrivlinan från Scania uppvisar den som förväntat mycket god driftsekonomi.
Idag har Fermgruppen ungefär 25 bilar i drift som alla har levererats av Berners Tunga Fordon i Sundsvall. För VD:n Richard Ferm var Berners det naturliga valet då han själv jobbade som lastbilsmekaniker på Berners fram till 1985.
- Det är därför det är så enkelt att hålla sig till en leverantör för många av mina dåvarande arbetskamrater jobbar ju kvar och vi har en god dialog, säger Richard.
Vad betyder lastbil nummer 100 för dig?
- Att vi har blivit väldigt gamla, skrattar Richard.
- Nej, men det är kul att vi hittade det här tillfället och att vi kunde knyta ihop säcken lite med den här bilen, fortsätter han.
Richard Ferm vill även lyfta fram att detta projekt inte hade varit möjligt utan föraren Alexander Lundmarks idé och stora engagemang.
Redet på den nya timmerbilen är överflyttat av verkstan i Sundsvall med nya Exte com 90 bankar.